Hvordan kan jeg gjøre hverdagsmiddagene grønnere? 

Media har de siste årene vært fylt av artikler om at vi må bli flinkere til å spise mer grønt og mindre kjøtt. Stadig flere velger et vegetarisk kosthold, eller tyr til uttrykket «fleksitarianer», som medfører at man spiser minst mulig kjøtt.
For mange byr det imidlertid på utfordringer å finne gode middagsalternativer i en travel hverdag. Hverdagsmiddagen skal være lettvint, ikke for dyr, ikke ta for lang tid å lage, samt næringsrik nok til å gi energi til trening og andre aktiviteter på ettermiddag/kveld. I tillegg skal det smake godt for liten og stor.
Jeg har samlet noen av mine favoritter, som jeg deler med deg her:

Supper: Mange gode varianter, men disse 2 lager jeg oftest. For ekstra proteiner kan du tilsette linser, kikerter, bønner eller egg, og ikke glem litt ekstra god olivenolje på toppen.
• Grønn ertesuppe. Server med store hvite bønner. https://spisnytlev.no/ukas-oppskrift-184/
• Tomatsuppe på 1-2-3. Server med hardkokte egg, linser eller makaroni. https://spisnytlev.no/ukas-oppskrift-165/
Suppene kan gjerne suppleres med havrestykker: https://spisnytlev.no/ukas-oppskrift-244/

Wok: Noe av de enkleste du kan lage, og variasjonsmulighetene er mange. Du behøver ikke ha uendelig mange grønnsaker, men finn de du liker best og prøv deg frem md ulike smakstilsetninger. Quinoa har kort koketid og smaker veldig godt i wok, men brun ris og bygg-gryn egner seg også. Bønner og linser kan selvsagt brukes i wok også, men jeg er også veldig glad i nøtter og mandler. De bidrar med ekstra proteiner, fett, fiber og mange ulike mineraler. Det er viktig å ha en god olje å steke i, jeg bruker oftest kokosolje eller raps av god kvalitet.
• Quinoa-wok med sopp og spinat: https://spisnytlev.no/ukas-oppskrift-281/
• Grønn wok med cashew-nøtter: https://spisnytlev.no/ukas-oppskrift-265/

Veggis-burger: Uansett hvilken variant du liker best, så er tilbehøret viktig her også. Lag ditt eget hamburgerbrød, kjøp noe som er både grovt og smakfullt, eller gå for varianten med kun hjertesalat som alternativ til brød. Frisk, sprø salat, nykuttet løk og tomat, god dressing og ost om du vil. Tzatsiki, chili-majones, geitost og friske urter gir ekstra smak til riktig type burger.
• Linseburger: https://spisnytlev.no/ukas-oppskrift-255/ 
• Kålburger: https://spisnytlev.no/ukas-oppskrift-193/ 
• Rødbeteburger: https://spisnytlev.no/ukas-oppskrift-155/
• Falafel: https://spisnytlev.no/ukas-oppskrift-93/

Salater: Når jeg foreslår salat, sier mange: «Kjedelig!» Men salaten kan være spennende, smakfull og mettende, og den behøver ikke være kald. Bakte grønnsaker gir sødme og lunhet til salater, og kan gjøres klar på forhånd. Ost og egg er fine proteinkilder, og for veganske varianter velger jeg nøtter, frø, bønner og grønnsakspasta.
• Søtpotet og fennikel-salat: https://spisnytlev.no/ukas-oppskrift-292/
• Avokadosalat med kidneybønner: https://spisnytlev.no/ukas-oppskrift-297/
• Rødbeter, fetaost og gresskarkjerner: https://spisnytlev.no/ukas-oppskrift-236/

Flere tips for å gjøre hverdagen litt grønnere:
• Sørg for å ha noe grønt på alt du spiser: friske urter på brødskiva/knekkebrødet, spinat i pastaen, ekstra salatblader til burger/fiskekaker
• Drikk grønt: grønnsaksjuice finnes å få kjøpt i mange gode varianter, eller lag selv med egen juicemaskin. Grønne smoothier er supert som mellommåltid eller etter trening.

Du finner flere oppskrifter på  :  https://spisnytlev.no/oppskrifter/

Share This