Herlig hjemmelaget hurtigmat!

Deilig, italiensk eggpasta gir lettvinte, smakfulle og sunne retter til hverdags eller fest!

De som kjenner meg vet at jeg reiser til Italia flere ganger i året for å delta på treningssamlinger. Når jeg er der, spiser jeg selvsagt godt, og bruker tiden mellom øktene til å oppsøke lokale matmarkeder.
Mange ser på pasta som usunt, men med riktig type pasta og tilbehør, kan det gjerne inngå som en del av ukemenyen i en sunn livsstil.
Jeg har tidligere skrevet litt om at eggpasta er et godt alternativ til den vanlige tørkede pastaen kun bestående av durumhvete og vann. Egg gir høyrere proteininnhold, mer mineraler og god smak. Det høye proteininnholdet gir lavere blodsukkerstigning og lengre metthetsfølelse.

Denne gangen har jeg smakt meg gjennom flere varianter fra produsenten Campofilone. De har mange pastatyper, men alle er av svært høy kvalitet og produsert etter strenge krav i Italia. I tillegg til eggpastaene prøvde jeg også en linguine uten egg men med 14 % protein.
Dessverre finner jeg ikke disse i vanlige butikker, men må bestille herfra: www.delitalia.no (prisene er konkurransedyktige med tilsvarende produkter i delikatessebutikker)

Linguine med tomat og basilikum:
Til 2 porsjoner brukte jeg 150 g pasta
12 små økologiske cherrytomater hakkes og freses på middels varme. Tilsett 2 fedd hakket hvitløk, litt tørket timian eller oregano. La koke 3-5 min under lokk, til tomatene avgir væske og er møre. Riv litt parmesan og hakk fersk basilikum og eventuelt persille. Kok pastaen etter anvisning, men smak på den når du tror den er ferdig. Tøm vannet av pastaen, rør inn litt god olivenolje, server med tomatsaus, friske urter og parmesan.

Penne med sopp
En sjalottløk finhakkes, 6 sjampinjonger skjæres i tynnes skiver, ½ purreløk hakkes. Rist soppen på sterk varme til den krymper, ha i litt smør sammen med sjalottløk og purre. Hell over litt (ca. 1 dl) hvitvin eller vann med sitron, kok inn og tilsett litt (1-2 ss) fløte eller creme fraiche. Kok pastaen etter anvisningen, rør inn sausen, server gjerne med revet parmesan og nykvernet sort pepper.

Fullkorn linguine med laks og asparges (denne er bare nyydelig!)
Del laksefilet i fine serveringsstykker, ca. 2×3 cm. Finhakk sjalottløk og purre, stek lett i smør. Riv skallet på en økologisk sitron fint. Kok grønne asparges i maks 2 min, så de er sprø. Kok pasta etter anvisning (kort koketid!). Rør inn smør, revet sitronskall og løksmøret, vend til slutt inn laksen. Server med friske urter og asparges på toppen.

Hampfrø-pasta med Blå ost fra Hitra og valnøtter
Hamppastaen var virkelig en herlig oppdagelse, og denne retten er super-enkel. Pastaen er ferdig på 2 min. Jeg brukte osten Blå fra Hitra gårdsysteri, som jeg hakket og rørte ut i lett oppvarmet økologisk Røros-rømme. Denne blandingen rørte jeg inn i pastaen, hadde over hakkede valnøtter, vårløk og persille. En ny favoritt!


Prøv du også, da vel!
Les gjerne mer her: https://spisnytlev.no/eggpasta-godt-alternativ/

Share This