Visste du at sopp kan beskytte

mot brystkreft og diabetes?

Spesielt viltvoksende sopper er rike på ulike

fytokjemikalier som virker som antioksidanter,

men soppen du får kjøpt i butikken er også bra for deg!

Protein – sopp inneholder lite karbohydrater og fett, men en god del proteiner. En av aminosyrene som særlig er tilstede i østers-sopp og shitake-sopp, er ergothioneine. Denne aminosyren har vist seg å være effektiv til å motvirke oksidativt stress og beskytter derfor mot mange ulike sykdommer, som hjerte-og karsykdommer og ulike kreftformer.

Videre virker proteinet og fiberet i sopp stabiliserende på blodsukkeret og kan bidra til å minske sjansen for å utvikle diabetes type 2.

En kinesisk studie viste at kvinner som spiser minst 15 gram sopp daglig hadde 64% mindre sjanse for å utvikle brystkreft. Overflødig østrogenproduksjon er en viktig årsak til brystkreft, og fytokjemikaliene i soppen beskytter mot nettopp dette.

I tillegg inneholder sopp betaglukaner, som er styrker immunforsvaret.

Så – hvilken sopp er spiselig og hvordan tilbereder jeg den?

Kjøp gjerne en god bok om sopp, kan anbefale «Norske sopper» av Egeland og Myhr, Gyldendal forlag.

Sopp skal varmebehandles før den spises, men den kan fryses i rå tilstand.

Rens den godt for jord og rask, og sjekk at den ikke er markspist. Tørk godt av soppen, men ikke skyll den! Fryses i plastposer eller bokser. Tines på tørkepapir.

Du kan også forvelle soppen før du fryser den.  Ha den rensede soppen i en kjele og hell kaldt vann over så det dekker. Kok opp og la koke i 5, maks 10 min før du heller av vannet. Ha soppen i plastbokse/poser og frys ned når den er kald. Kan haes rett i supper, gryter og stuinger fra frossen tilstand.

Steking av sopp: tørrstekes på sterk varme inntil soppen begynner å bli brun og har krympet. Ha så i litt smør/olje og gjerne litt salt&pepper.

Sopp er godt ristet på leverpostei, som suppe, i gryter, som tilbehør til kjøtt, kyllling og fisk – og også kjempegod i pastasaus med fløte.

Lykke til!

Share This